Anmeldelse

Edderkoppen

Uddannelses- og erhvervsvejledning som vidensfelt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vejledningsreformen har medført en øget opmærksomhed på de kerne- og randområder, der udgør vejlederarbejdets grundlag. Vejledergruppen repræsenterer nu en bredere faglig baggrund for arbejdet i vejledningscentre og institutioner landet over. Overblik og fælles referencerammer fremmer den faglige selvforståelse og erfaringsudveksling. Det er netop, hvad denne bog tilbyder, og den gør det kompetent og med stor viden og overblik. "Edderkoppen" er en opslagsbog over vejlederfeltets terminologi og fænomener.

Titlen refererer til den bærende idé i fremstillingen: Edderkoppespindet som mindmapping. Vejledningens vidensfelt kan fra et overordnet spind ses som en række underspind, hvor de enkelte felter udbredes og kobles sammen. Trådene i spindet går op og ned, og i sidespind gives der udtryk for uddybende synspunkter og diskurser. Spindets hovedtråde er seks kapitler: Vejledningspraksis, Vejledningspolitik/-lovgivning, Vejledningens aktører, Teorier og metoder, Uddannelses- og erhvervsvalg og Forskning og udvikling. I en kort og deskriptiv form udfoldes de enkelte områder, og der gives ikke bud på den bedste vejledning eller den rigtigste mening. Til gengæld rummer hvert afsnit henvisninger til litteratur og link til videre fordybelse.

På vejlederuddannelsen og på vejlederkontoret vil bogen give selv garvede vejledere en oplevelse af overblik og hjælp til de situationer, hvor der kræves en argumenteret fremstilling af et vejledningstiltag.

"Vejledning anskues i nyere politiske initiativer som middel til at opnå en række samfundspolitiske mål - og ikke som mål i sig selv eller en rettighed eller et gode for den enkelte", skriver forfatteren. Denne bog kan hjælpe vejlederen til at huske og rumme alle tre tilgange til vejledning.