Anmeldelse

Undervisningens Mirakel

- om læring i et vidensperspektiv

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er et meget hårdere job at være lærer end at være jægersoldat", sagde forfatteren Jesper Wung-Sung i Folkeskolens første nummer efter sommerferien. Forfatterne til "Undervisningens Mirakel" er inde på lidt af det samme. At være lærer er at være professionel, ligesom tandlæger, chauffører, journalister og forskere, skriver de. Man skal kende sine mål, forudsætninger og virkemidler. Men der er en forskel, fortsætter de: "Det er principielt set lettere at holde en køreplan eller lave en tandfyldning, end det er at undervise børn". Ja, i princippet er det umuligt at vide, om det, man siger og gør som lærer, har effekt på det, eleverne lærer. Det er dette undervisningens mirakel, bogen handler om.

På en rigtig god måde. I en letlæst form på under 100 sider giver ægteparret Qvortrup - folkeskolelæreren og universitetsprofessoren - et engageret, flot og konkret overbliksbillede om undervisningens hvad, hvem og hvordan? Om viden, læring og undervisning. Med afsæt i konkrete eksempler behandles en række teorier om viden, og derudfra diskuteres så, hvordan lærerne kan bruge deres kernekompetencer og "oversætte" målene til vidensformer. På samme måde beskrives læring og undervisning. Elever har ikke bare hver deres individuelle læringsstil, måden, man lærer på, er også afhængig af det, man lærer, og læreren må hele tiden anlægge et "dobbeltblik". Hun skal indrette undervisningen både efter elevforudsætninger og efter stoffet. I gode skemaoversigter og fornem teoriformidling diskuteres på samme måde evaluering og refleksion, så læseren præsenteres for sammenhænge og får overblik.

Bogen er første bind i en serie på tre. Den næste hedder "Ledelsens Mirakel", og den henvender sig til skoleledere. Den sidste hedder "Skolens Mirakel". Den er til forældre, skolebestyrelsesmedlemmer og politikere.

Powered by Labrador CMS