Anmeldelse

Samtalens grammatik og strategi på fransk

- til samtale og forståelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Til samtale og forståelse" er undertitlen til dette materiale. Og lige netop det med samtalen er værd at bemærke. Det er egentlig utroligt, at vi først nu efter så mange år med fokus på talesproget får et redskab med det samme sigte. Hvor er det derfor dejligt at kunne skrive, at materialet er et pletskud.

Det er en samtalegrammatik, og den holder, hvad den lover. Den gennemgår i fire hovedafsnit sprogets systematik: enkle sætningers opbygning; de vigtigste ordklasser; ord, udtryk og sætninger, som man har brug for i en almindelig samtale; udtryk for tid og årsag samt hensigt og sted og regler for ledsætninger. Men det største scoop er, at man også bliver præsenteret for det, man kan kalde for samtalens systematik og strategi. Det vil sige de mønstre og spilleregler, der er typiske for den almindelige samtale i en fransk sammenhæng. På den måde lærer eleverne samtidig en masse om franske omgangsformer i almindelige situationer. De lærer kort og godt at begå sig og at overholde gængse høflighedsregler over for fransktalende mennesker. Endelig er der valgt en klar fokusering på, hvordan fransk lyder i praksis. Det betyder eksempelvis, at det pointeres, at et verbum i praksis udtales ens, uanset hvordan det staves, og hvad subjektet er. Eller at første del af nægtelsen ikke bruges i talesproget.

Alle vi, der selv er blevet undervist på den traditionelle skriftfokuserede måde, behøver ikke være bange for, at eleverne lærer noget forkert. Forfatterne har deres baggrundsviden i orden, idet hele tankegangen bygger på den nyeste forskning af moderne talt fransk.

Målgruppen er grundskolen og ungdomsuddannelserne, og derfor må man naturligvis ikke forvente at kunne finde svar og forklaringer på hvad som helst. Målsproget er det korrekt talte dagligdags sprog - det, forfatterne kalder "det lille sprog", der rækker til den grundlæggende kommunikation. Udgangspunktet for hele tankegangen er, at netop fransk fremtræder så forskelligt i tale og skrift, at det har gjort det svært for mange elever at få hul på sproget. Derfor er det klogt at betragte begynderfasen som en totrinsraket med primært fokus på talesproget. Allervigtigst er det måske, at eleverne får opfyldt deres mest brændende ønske om at kunne sige noget, som fungerer i praksis.

Grundbogen og øvebogen er fint afstemt efter hinanden, og med cd'erne får eleverne god mulighed for at efterligne og gentage lige så mange gange, de har behov for. Materialet er tilrettelagt sådan, at det lige godt kan anvendes hjemme af den enkelte elev og i skolen i samarbejde med kammeraterne.

Lærerne bør ofre denne talesprogsgrammatik særlig opmærksomhed. Den er skelsættende i vort regi og er afgjort en investering værd. Til gengæld kan forlaget så ved genoptryk få fjernet de meningsforstyrrende fejl, man i førsteudgaven finder hist og her.