Anmeldelse

Natur og miljø i pædagogisk arbejde

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den frie natur og det fysiske miljø er emnet for denne omfattende indføring i at anvende udemiljøet i pædagogisk arbejde. Bogens primære målgruppe er seminariernes studerende, men også til den daglige undervisning i indskolingen kan der hentes masser af inspiration til, hvordan man endnu bedre får eleverne ud i læringsmiljøet.

Bogen er opdelt i fire store dele. Først behandles hele dannelsesaspektet, hvor naturoplevelser anvendes til såvel en skærpet interesse for naturvidenskabelige emner som en udvikling af børns kompetencer. Det handler også om sansninger og vores erfaringer med naturoplevelser. Og her gives didaktiske overvejelser og metoder til at sigte mod ude-naturens utallige muligheder og emner i læringsmæssige sammenhænge, blandt andet med baggrund i Piagets begreber. I anden del arbejdes med socialisering, sundhed, indlevelsesevne og handlekompetencer og dermed medansvar for udviklingen. Tredje del koncentrerer sig om didaktisk-metodiske problemstillinger og lægger op til debat om vægtningen af henholdsvis personlige, faglige og sociale mål for undervisningen. Her er også helt konkrete forslag til den fysiske indretning af en velfungerende, grøn institution. Endelig behandles forskellige opfattelser af naturen og etiske overvejelser såvel nu som op gennem historien.

Mange steder giver bogen konkrete eksempler fra hverdagen, så der især til indskolingen kan hentes ideer til at diskutere almene, pædagogiske forhold i sammenhæng med det rent faglige indhold. Der afsluttes med et efterskrift, der opstiller en række krav til naturpædagogens såvel faglige som personlige kompetencer.

I studiesammenhænge kan bogens litteraturfortegnelse og henvisninger til netadresser føre langt videre, men i sig selv giver den en grundig og gennemarbejdet vejledning til naturfagspædagogikken i indskolingen. Det er en oplagt anskaffelse til lærerbiblioteket, så eleverne allerede fra skolestarten udstyres med en endnu bedre naturfaglig dannelse.