Anmeldelse

Medier og Medieundervisning

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de senere år er der udkommet en del litteratur om medier og børn. Det er især glædeligt at konstatere, at der også er fokus på mediernes placering i uddannelsessystemet. »Medier og Medieundervisning« henvender sig primært til lærerstuderende og lærere i folkeskolen, men har en indholdsside, der kan anvendes i andre uddannelser, der arbejder med børn og unges brug af medier.

Bogen tager udgangspunkt i Fælles Mål som opstillet af Undervisningsministeriet. Forfatteren holder sig ret traditionelt til en opdeling i en analytisk, en didaktisk og perspektiverende del og fører læseren godt rundt i de forskellige mediegenrer. Det er længe siden, at jeg har læst om radioen som et undervisningsfelt i folkeskolen, men her giver det stof til eftertanke. Der er også blevet plads til en beskrivelse af børnefilmens genrer og historie samt overvejelser over computerspillet som genre.

Bogen er grundig i sin indføring og har fine modeller og referencer til materiale, der kan hentes på internettet.

De tre sidste artikler rummer mediedidaktiske fremtidsperspektiver. Med udgangspunkt i FN-konventionen om børns rettigheder sætter medieforskeren Jesper Olesen fokus på børns placering i samfundet og synes jeg lægger op til en fornyet diskussion om mediernes placering i børns hverdagsliv og skolens tilrettelæggelse af undervisning om, med og i medier.

Det kunne have været et scoop, hvis netop denne artikel havde været indgangsartiklen til denne undervisningsbog. Den sætter efter min opfattelse bogens indhold og valg af eksempler til analyser i relief.

Birgitte Tufte og Carsten Jessen er andre bidragydere til perspektiveringsdelen. Begge med vægtige argumenter for at tage børns mediebrug alvorligt. Spændende mediedidaktiske artikler, som afgjort vil blive brugt i både seminariernes undervisning og andre uddannelsesområder.

»Medier og Medieundervisning« er et godt og spændende bud på en grundbog, og brugt sammen med blandt andet Dansklærerforeningens »Mediedidatik«, der kom i 2002, er medieområdet bestemt blevet synliggjort både i tilknytning til danskfaget og set i et tværfagligt lys.