Anmeldelse

Flow og pædagogik læring med optimal motivation

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flow er efterhånden gået hen og blevet lidt af et pædagogisk modeudtryk på linje med de mange intelligenser, projektopgave og ansvar for egen læring. Men desværre har vi (endnu) ikke et dækkende ord for »flow« på dansk, men det handler blandt andet om koncentration, fordybelse, motivation og nydelsesfuld læring. Desuden er »flow« en uregerlig størrelse. Mange lærde inden for det pædagogiske område strides om, hvilke definitioner der er de mest dækkende.

Flow-teorien er udviklet af den amerikanske psykolog Mihalyi Csikszentmihalyi for cirka ti år siden. Men også den kendte pædagog og intelligensforsker Howard Gardner har beskæftiget sig med begrebet. Desuden er flow-begrebet i slægt med C.G. Jungs synkronicitet, hvor opmærksomhed og fordybelse er det gennemgående tema. På Danmarks Pædagogiske Universitet har det internationale forskningsprojekt »Good Work«, ledet af Hans Henrik Knoop og Ebbe Vestergaard, blandt andet sat fokus på flow i pædagogisk sammenhæng. Frans Ørsted Andersen har været knyttet til denne forskning.

I »Flow og pædagogik læring med optimal motivation« ses der nærmere på flow-teoriens muligheder i hverdagslivet med fokus på flow i skolens undervisning. På blot 82 letlæste sider kommer læseren rundt om mange spændende og konkrete eksempler fra en stresset hverdag uden flow til andre hverdagseksempler på flow, der er prægede af kreativitet, refleksion, det praktisk-musiske, koncentration. Desuden gives der tydelige eksempler på flow fra faglige aktiviteter som læsning og idræt. Vi præsenteres for de nyere neurologiske teorier om blandt andet hjernens funktion, stress og børns »zapperliv«.

»Flow og pædagogik« henvender sig til en meget bred læsergruppe, som studerer eller arbejder inden for det pædagogiske område. Og jeg må sige, at jeg virkelig kom i »flow«, mens jeg læste med lyst, iver og fuld koncentration. Så hurtigt læst og opfyldt af god pædagogisk energi, som jeg kan gå ud med i mit (ofte) kaotiske lærerliv. God læselyst!

Powered by Labrador CMS