fr. 8. nov. 2002

Flow og pædagogik læring med optimal motivation

Af: Heidi Friborg Christophersen

Flow er efterhånden gået hen og blevet lidt af et pædagogisk modeudtryk på linje med de mange intelligenser, projektopgave og ansvar for egen læring. Men desværre har vi (endnu) ikke et dækkende ord for »flow« på dansk, men det handler blandt andet om koncentration, fordybelse, motivation og nydelsesfuld læring. Desuden er »flow« en uregerlig størrelse. Mange lærde inden for det pædagogiske område strides om, hvilke definitioner der er de mest dækkende.

Flow-teorien er udviklet af den amerikanske psykolog Mihalyi Csikszentmihalyi for cirka ti år siden. Men også den kendte pædagog og intelligensforsker Howard Gardner har beskæftiget sig med begrebet. Desuden er flow-begrebet i slægt med C.G. Jungs synkronicitet, hvor opmærksomhed og fordybelse er det gennemgående tema. På Danmarks Pædagogiske Universitet har det internationale forskningsprojekt »Good Work«, ledet af Hans Henrik Knoop og Ebbe Vestergaard, blandt andet sat fokus på flow i pædagogisk sammenhæng. Frans Ørsted Andersen har været knyttet til denne forskning.

I »Flow og pædagogik læring med optimal motivation« ses der nærmere på flow-teoriens muligheder i hverdagslivet med fokus på flow i skolens undervisning. På blot 82 letlæste sider kommer læseren rundt om mange spændende og konkrete eksempler fra en stresset hverdag uden flow til andre hverdagseksempler på flow, der er prægede af kreativitet, refleksion, det praktisk-musiske, koncentration. Desuden gives der tydelige eksempler på flow fra faglige aktiviteter som læsning og idræt. Vi præsenteres for de nyere neurologiske teorier om blandt andet hjernens funktion, stress og børns »zapperliv«.

»Flow og pædagogik« henvender sig til en meget bred læsergruppe, som studerer eller arbejder inden for det pædagogiske område. Og jeg må sige, at jeg virkelig kom i »flow«, mens jeg læste med lyst, iver og fuld koncentration. Så hurtigt læst og opfyldt af god pædagogisk energi, som jeg kan gå ud med i mit (ofte) kaotiske lærerliv. God læselyst!

folkeskolen@dlf.org

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her

Fakta

<p>Forfatter: Frans Ørsted Andersen</p><br /><p>82 sider, 168 kroner</p><br /><p>Dafolo, fax: 9842 9711</p><br /><p>www.dafolo.dk</p><br /><p /><br /><p>Forlag: Dafolo</p>

Få artikler som denne i dit nyhedsbrev