Anmeldelse

Ny Prisma 10. Lydens univers

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Solidt og gennemtænkt håndværk præger lærer- og øvelsesvejledningerne til temaet om lyd, det første i en række, som skal udgøre 'Ny Prisma's materiale til tiende klasse.

Bortset fra en kort beskrivelse af, hvorledes arbejdet med stoffet kan opdeles i fem faser, indeholder lærervejledningen hovedsagelig forklaringer og faglige kommentarer til teori, apparatur og dets anvendelse og lydfænomener i hverdagen. Teorien kan for eksempel være en gennemgang af decibelskalaens logaritmiske baggrund. Og lydfænomener kan handle om musik, men også støj, høreværn, tinnitus.

Efter selve lærervejledningen følger 50 kopiark med øvelser opdelt i fire afsnit: Fælles grundviden, med lyden på rejse, med lyden ind i støjen, med lyden ind i musikken. Selv om overskrifterne virker lidt søgte, forstår man vel nogenlunde, hvad det handler om.

Blandt øvelserne finder vi de gamle, solide og enkle, hvor apparaterne findes i alle fysiksamlinger. Men med et stofvalg, der begrundes med relationer til dagligdagen, dukker øvelser op, som på mange skoler kræver anskaffelse af nyt udstyr. For eksempel skal der bruges lydmåler og ultralydsudstyr i flere forsøg. Computeren anvendes i vid udstrækning.

De fleste øvelser er styrede, i nogle tilfælde får eleverne dog lejlighed til at udfolde deres kreative evner. Sværhedsgraden er varierende, det giver gode muligheder for differentiering.

Det er kort sagt trygt at anvende materialet i sin tiendeklasse.