Debat

Fri os fra modersmålsundervisningen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er rart, at Svend-Erik Hermansen fra Høje-Taastrup Kommune tør stå frem og vedkende sig et ansvar over for de fremmedsprogede.

Naturligvis bør andengenerationsindvandrere ikke spilde tiden på i en i forvejen stresset skoleverden at lære modersmål, når uddannelsessproget på vores skoler og læreanstalter er dansk.

I stedet bør der oprettes indvandrerklasser med maksimum 12 elever i hver, hvor der undervises i dansk fire timer dagligt af en dansklærer støttet af modersmålslæreren, og hvor formålet er at kvalificere den enkelte elev til folkeskolens afgangseksamen eller videre uddannelse. Andre fag må komme ind efter behov, og der skal udarbejdes undervisningsplaner for den enkelte elev.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Dernæst bør der til hver skole være tilknyttet et par ambitiøse erhvervsvejledere, der fungerer som fødselshjælpere i forbindelse med udslusning af eleverne til de forskellige erhvervsvalg - det er i den forbindelse vigtigt, at erhvervsvejlederne ikke stopper kontakten til den enkelte elev, før uddannelsen er færdig og vedkommende får kontakt til arbejdsmarkedet.

Som situationen er nu, gør man børnene en bjørnetjeneste ved at fastholde dem i en kultur, som de sammen med familien har forladt.

Det er derfor efter min bedste overbevisning helt uanstændigt, hvis den siddende regering ikke ændrer de nuværende regler omkring modersmålsundervisningen.

Det er derfor heller ikke nogen hemmelighed, at undervisningsministeren skyder helt ved siden af i sin kritik af Høje-Taastrup Kommune, for man kan nemlig sagtens have et rigt kulturelt familieliv ved siden af skolens intensive danskundervisning!

Var det ikke snart på tide, at sprogforskere og analyseinstitutter spurgte den helt almindelige indvandrer på 8., 9. og 10. klassetrin i Høje-Taastrup om, hvilke undervisningsmæssige tiltag han eller hun har behov for?

Konsekvenserne er uhyggelige, hvis man taber endnu to-tre generationer på gulvet. Mennesker har bedst af at være beskæftigede og føle sig ønskede, der hvor de lever, ellers finder de selv på noget. . .

Bjarne Jørgensen

tidligere indslusningslærer

Glostrup